Kyoto Count-Up

By Steve Milloy
February 22, 2005, FoxNews.com

Feb. 16, 2005, is a day that may well live in scientific and economic infamy. That’s the day that the international global warming treaty known as the Kyoto Protocol (search) went into effect around the world — but, fortunately, not in the U.S. and Australia. Continue reading Kyoto Count-Up

Scientists Stonewall on Spurious Soda Scare

By Steven Milloy
January 27, 2005, FoxNews.com

Harvard University researchers denied this week the charge that they omitted material information from a study they used to scare the public about soft drinks causing diabetes.
Study author Walter Willett told the Washington Post last August, “The message is: Anyone who cares about their health or the health of their family would not consume these beverages. Parents who care about their children’s health should not keep them at home.”

Among the criticisms of the study contained in my FOXNews.com column from last August, I noted that the researchers failed to mention in their write-up the directly relevant, but contradictory, results of an earlier study done by one of the members of the Harvard research team.

Intrigued by the researchers’ omission, Ian Murray and Sam Kazman of the Competitive Enterprise Institute wrote a letter to Journal of the American Medical Association, which was published this Jan. 26 in the journal.

Murray and Kazman wrote, “We were surprised that the [August study] did not discuss or cite the results of an apparently contradictory study [published in Diabetes Care in April 2003] that found that intake of total sugars and different types of sugars [sucrose, fructose, etc.] does not seem to raise the risk of type 2 diabetes (search). This was particularly striking since both articles share a co-author.”

As is its policy, JAMA provided the Harvard researchers the opportunity to respond to CEI’s letter. “[Because the Diabetes Care study] was not directly relevant to our study on soft drinks, we did not consider it an important reference,” responded the Harvard researchers. “The earlier study did not specifically address soda consumption,” they added.
They also wrote that “other studies have suggested” that the human body metabolizes sugar-sweetened beverages differently than sugar-sweetened foods.

With respect to the researchers’ latter point, it may or may not be true that sugar-sweetened beverages are metabolized significantly differently than sugar-sweetened solid foods — that remains to be studied — but that notion is irrelevant in this case because neither the JAMA nor Diabetes Care studies specifically examined the difference, if any, between soft drinks or solid food consumed on an empty stomach.

What is relevant is that the researchers failed to disclose key contradictory data amid their effort to sow panic about soda consumption. The Diabetes Care study did include significant data on soda consumption. The researchers knew it, have now (finally) acknowledged knowing it, and are now trying to downplay its significance by putting out a smokescreen that is not supported by data in either study in question.

The Harvard researchers tried to further distract JAMA (search ) readers by pointing to two other studies they seem to hope bolsters their soda scare: One study supposedly showed that a school-based educational program discouraging the consumption of sweetened soft drinks reduced obesity in children; another study supposedly showed that “consumption of sugars, mainly in the form of sugar-sweetened soft drinks, resulted in an increase in energy intake and weight in overweight men and women.”

First, neither study has anything to do with the focus of the JAMA and Diabetes Care studies — that is, whether sugar or soda consumption increases diabetes risk. So these references are just misdirection, pure and simple.

In the school study, while there appears to have been some reduction in obesity and being overweight among the kids who went through the intervention program, the data do not indicate that consuming fewer sugar-sweetened beverages was the reason. The kids in the intervention group consumed fewer carbonated soft drinks in total, but not fewer sugar sweetened drinks.

In the other study, it’s no wonder the already overweight men and women who drank lots of sugar-sweetened soft drinks gained even more weight than the control subjects in the study — the controls consumed fewer calories because they drank diet sodas instead of sugar-sweetened sodas!

The Harvard researchers have yet to make a credible case that soda consumption increases the risk of type 2 diabetes — but I am becoming quite convinced that they don’t really care about credibility in the first place.

Steven Milloy publishes JunkScience.com and CSRwatch.com, is adjunct scholar at the Cato Institute, and is the author of Junk Science Judo: Self-defense Against Health Scares and Scams (Cato Institute, 2001).

No Beef Behind Red-Meat Cancer Scare

By Steve Milloy
January 14, 2005, FoxNews.com

Eating a hamburger a day can increase your risk of colon cancer, according to a new study. Is it time to switch to chicken, fish or tofu ? Or is time to ask your congressman to check into whether the National Cancer Institute is spending its budget wisely? Continue reading No Beef Behind Red-Meat Cancer Scare

Soda, Diabetes Linked by Scientific Misconduct?

By Steven Milloy
August 27, 2004, FoxNews.com

If you doubt that our society’s lifestyle nannies are of dubious integrity, a new highly publicized study supposedly linking regular (non-diet) sodas with weight gain and diabetes should clear up any remaining skepticism.

“The message is: Anyone who cares about their health or the health of their family would not consume these beverages. Parents who care about their children’s health should not keep them at home,” study author Walter Willett of Harvard University told The Washington Post.

In a nutshell, Willett and his co-authors would have us regard Coca-Cola in the same way as they would have us regard Marlboro cigarettes — that is, no level of soda consumption is safe.

The study data collected from 51,603 women reportedly show that the 1,007 women who increased their consumption of regular soft drinks over a period of four years from less than one per week to one or more per day gained an average of 10.3 pounds. Among the approximately 16,600 women who consumed more than one soft drink per day, the researchers reported 83 percent more cases of type 2 diabetes.

The researchers would have us believe their results indicate that soda by itself causes weight gain and diabetes. But this conflicts with existing data and common sense. The National Academy of Sciences’ Institute of Medicine issued a report in 2002 titled “Dietary Reference Intakes on Macronutrients” that stated, “there is no clear and consistent association between increased intake of added sugars and [weight].” A single new study doesn’t change that fact.

Next, since the consumption of one 12-ounce soda per day (150 calories) for four years amounts to 219,000 calories — or a minimum of 62.5 pounds of added bodyweight at 3,500 calories per pound of body fat — it’s obvious that the women’s reported weight gain of 10.3 pounds is somewhat more complex than the simple-minded notion that the soda went straight to their hips and thighs. The real explanation for the reported weight gain more likely lies in the women’s genetics and their overall lifestyles.

Moreover, the study reports that women who consistently drank one or more regular soft drinks per day during those four years actually gained slightly less weight than women who consistently drank less than one soda per week during that same period.

The researchers’ contention that soda intake is linked with type 2 diabetes is also not borne out by their data or anyone else’s. The media-spotlighted claim of an 83 percent increase in diabetes among consumers of more than one soda per day — itself an inherently weak association from a statistical perspective — is misleading.

When the researchers statistically adjusted their results for bodyweight (a risk factor for diabetes) and for caloric intake (a proxy measure for consumption of sweetened foods other than soda), the 83 percent increase dropped to an even more statistically dubious (and soft-pedaled) 32 percent increase. That result is of the same magnitude as the study’s reported 21 percent increase in diabetes among consumers of more than one diet soft drink per day. Diet drinks, of course, do not contain any sugar at all.

I also discovered what I consider to be a flagrant and inexcusable omission on the part of the researchers. A recent study of 39,876 women entitled “A Prospective Study of Sugar Intake and Risk of Type 2 Diabetes in Women” (Diabetes Care, April 2003) concluded that sugar intake was not associated with the risk of type 2 diabetes and that “these data support the recent American Diabetes Association’s guideline that a moderate amount of sugar can be incorporated into a healthy diet.”

Certainly Willett and his co-authors could claim it was mere oversight on their part to not even mention this major conflicting study in the write-up of their study, but that assertion would be on thin ice given that Harvard Medical School’s JoAnn Manson was a co-author of both studies!

When I asked Manson how she reconciled the conflicting results, she reached for her media-training skills and tried deflecting me with congratulations for discovering the April 2003 study and for being the first media person to ask her that “great” question. She then told me that what really made the new study compelling was that it measured the health impact of a change in soft drink consumption. That still did not answer my question.

Her new study only presented data concerning a potential association between increasing soft drink consumption and weight gain. It presented no data on increasing soft drink consumption and diabetes. The omission of even a mention of her own extremely relevant and contradictory April 2003 study in the new study’s write-up — let alone an effort to reconcile the differences between the studies — is in my opinion an egregious one on the part of Manson and her co-authors.

Given that both studies were funded with taxpayer dollars (grants from the National Institutes of Health), I’d like to see an investigation by the federal Office of Research Integrity.

Researchers should be accountable for misusing taxpayer dollars to irresponsibly portray half-truths as scientific gospel, especially when such misconduct scares the public and harms legitimate businesses.

Steven Milloy publishes JunKScience.com.

Chesapeake Bay Needs Science, Not Slogans

By Steven Milloy
July 23, 2004, FoxNews.com

Progress on reducing the pollution flowing into the Chesapeake Bay, North America’s largest estuary, has been “significantly overstated,” The Washington Post hyperventilated in a front-page story this week. It seems that the allegedly erroneous estimates of pollution reduction were based on faulty computer modeling, not actual sampling of bay water. Continue reading Chesapeake Bay Needs Science, Not Slogans

Have a Coke and a Waistline

By Steve Milloy
June 25, 2004, FoxNews.com

Let’s “grab a Coke and a smile” this week as Arkansas Gov. Mike Huckabee (search) demanded proof that vending machines lead to childhood obesity before permitting the state to restrict the machines in schools.

Amid the hysteria about overweight adolescents, the Arkansas Board of Education is looking for ways to reduce children’s calorie intake, including targeting school vending machines.
“There are no studies that I know that clearly say if a kid has access to a soda machine that he’s going to be fatter than one who doesn’t have access,” Huckabee said, according to an Associate Press report.

State officials who support restricting vending machines allege that Huckabee is being ingenuous.

“I think it’s really pretty much a basic that candy bars and sugar colas are not conducive to good health,” said state representative Jay Bradford, D-White Hall, to the AP. “And I don’t think it takes a lot of research to realize that adds great amount of weight to certain individuals,” added Bradford.

So which makes more sense — Gov. Huckabee’s call for proof of harm, or Rep. Bradford’s reliance on “conventional wisdom?”

Consider the results of a survey conducted by the National Family Opinion WorldGroup Share of Intake Panel (search) (NFO SIP), as reported by Dr. Michael Ginevan in the April 2004 issue of The Journal of Pediatrics.

The NFO SIP surveys 12,000 persons per year. Participants keep two-week diaries of all beverages consumed, excluding tap water, and the location of where these were consumed.

In a survey conducted during the 2001-2002 school year, a demographically balanced sample of 2,716 students ages 12 to 18 years maintained beverage consumption diaries from September through May. The study reported that the average per capita consumption of non-diet carbonated soft drinks from school vending machines was 2.5 ounces per week — about 31 calories per week. Assuming for the sake of argument that those 31 calories were never burned as energy and were automatically turned into fat, it would take more than two years of such consumption at that rate to produce one pound of fat.

Given that children generally have rapid metabolisms (search) and are constantly growing and developing, the notion that we should worry about children consuming 31 calories per week from school vending machines seems to be absurd. The NFO SIP survey reported that only 20 percent of students actually drank beverages from vending machines. Only 9 percent drank non-diet beverages. Among the 20 percent who drank vending machine beverages, the average consumption was 12.5 ounces per week — about one can or 150 calories per week for consumers of non-diet beverages. One can of soda per week isn’t going to cause weight or health problems even among the most minimally active healthy children.

The NFO SIP survey was conducted with an unrestricted grant from the National Soft Drink Association (search), so some will undoubtedly view these results with some degree of skepticism.
That doesn’t really matter, though.

The ultimate validity of the NFO SIP survey isn’t the issue — more research versus factually unsupported demonization of school vending machines is. Vending machines in schools provide benefits to businesses and schools (jobs and revenue) and to students (on-campus convenience and a variety of beverages, including juices and juice drinks, milk-based drinks, water, diet and regular soft drinks, and sports drinks). The NFO SIP survey seems to indicate that school vending machines do not pose a threat to children’s health.

If there is evidence to the contrary, let’s see it and debate it before jumping to rash and truly harmful conclusions.

Steven Milloy is the publisher of JunkScience.com, an adjunct scholar at the Cato Institute and the author of Junk Science Judo: Self-Defense Against Health Scares and Scams (Cato Institute, 2001).

McJunk Science: Over Five Billion Fooled

By Steven Milloy
June 27, 2003, FoxNews.com

McDonald’s just ordered its meat suppliers to phase out antibiotics for promoting animal growth. It’s the second time in the past year that McDonald’s has fed the public McNothing-burgers smothered in the pseudo-sauce of activist-defined corporate social responsibility. Continue reading McJunk Science: Over Five Billion Fooled

Cancer Miracle or Mirage?

By Steven Milloy
June 06, 2003, FoxNews.com

The media and stock market are again atwitter with news of another supposed cancer breakthrough. Avastin (search), a drug developed by biotech giant Genentech (search), reportedly extended the median survival time of terminally ill colon cancer patients in a clinical trial by 4.7 months.

The news was formally released at last weekend’s meeting of the American Society of Clinical Oncology (search) (ASCO). The price of Genentech stock has risen by about 65 percent since mid-May when the news began leaking.

One biotech analyst said annual sales of Avastin could reach $2 billion as almost 150,000 Americans are diagnosed with colon cancer and 57,000 die from it every year.

And based on headlines such as the Los Angeles Times’ “New Drug Combinations Effective on Colon Cancer,” the Avastin claims sound exciting.

But since cancer breakthrough news is usually more smoke than fire, a closer look is warranted — especially since Avastin wasn’t effective in an earlier breast cancer trial.

It’s too bad a closer look isn’t possible.

Detailed information in standard study form about the Avastin trial isn’t available — not from the Duke University Medical Center, whose news release claimed Avastin’s efficacy was “proved,” and not from Genentech, whose market value increased by $15 billion on the news.

Both were happy to be contacted about the study, no doubt expecting more giddy and gullible reporting. But no detailed write-up was available. The Genentech spokesperson couldn’t even say when a study might be published.

Only a brief study summary or abstract was available, one omitting or glossing over key information and basic questions about the trial.

The trial involved 925 patients. About 800 patients were either given Avastin plus a standard chemotherapy or the chemotherapy alone. Another 100 patients were given Avastin in combination with another standard chemotherapy.

The abstract only contains results for the 800-patient treatment group. What happened in the 100-patient treatment group? Was Avastin effective there, too? If so, why not report it?

Avastin reportedly increased survival time by almost five months. But that claim relies on the major assumption that at the beginning of the trial, patients in the Avastin group, on average, had a similar expected survival time as patients in the chemotherapy-alone group.

Individual study subjects, though, likely had different types of colon cancer and were at different stages in the progression of their colon cancers. If the Avastin treatment group was, on average, at an earlier stage of colon cancer or had less aggressive colon cancers and metastases, it wouldn’t be surprising that their survival time is longer.

The researchers apparently hoped that random assignment of subjects to the Avastin and non-Avastin treatment groups would equalize the expected survival times of the treatment groups at the trial’s beginning.

This may have worked, but we just don’t know. Without some information about, and validation of the assumption, the touted results are based on a huge leap of faith.

The trial was multicenter in nature, meaning that patients were treated at several locations around the country. Such decentralization may give rise to a phenomenon known as “multicenter bias,” where the results from one study center may be skewed because of some systematic difference in the conduct of its part of the trial.

We can’t tell whether multicenter bias occurred in the Avastin trial because the data weren’t reported by a study center.

I asked lead researcher Herbert Hurwitz whether the study was peer-reviewed. He said it was reviewed by a committee of ASCO — the group putting on the medical conference where the results were announced.

But how could the committee perform a credible review with only the superficial abstract? No reputable journal would publish results without more. We must also wonder if the committee was truly objective since ASCO may have been eager to have such headline-grabbing claims announced at its annual meeting.

One final reason for requiring something more than “science by press conference” is that the biological mechanism by which Avastin is supposed to work, the blocking of blood vessels in tumors (anti-angiogenesis), hasn’t really panned out yet.

Based on studies in laboratory animals, anti-angiogenesis drugs were first touted several years ago in a front-page New York Times article that caused dramatic speculation in biotech stocks. But subsequent studies in humans have disappointed and biotech stock prices collapsed.

Given the huckster-ish history of anti-angiogenesis drug claims, Genentech and Hurwitz should realize more than a vague abstract is needed to show Avastin works. A detailed study would be a start, followed by more clinical trials.

Proven effective or not, terminally-ill cancer patients shouldn’t be denied Avastin or any other potentially helpful drug they are willing to try on their own dime. But cancer treatments shouldn’t be hailed until they are actually proven to work.

Steven Milloy is the publisher of JunkScience.com, an adjunct scholar at the Cato Institute and the author of Junk Science Judo: Self-defense Against Health Scares and Scams (Cato Institute, 2001).

Consumer Watchdog: Vinyl Toys Are Just Ducky

By Steven Milloy
February 28, 2003, FoxNews.com

The Consumer Product Safety Commission did the right thing last week in ruling rubber duckies and other vinyl toys pose “no demonstrated health risk” to children. This should end a long-running controversy contrived by environmental extremists.

“Consumers may have a high level of assurance that soft plastic products pose no risk to children,” said Commissioner Mary Sheila Gall following a unanimous vote by CPSC commissioners.

Vinyl toys are made from polyvinyl chloride (PVC), softened by the chemical diisononyl phthalate (DINP). DINP has been used for more than 50 years in applications such as flooring, wall coverings, carpet backing, cable sheathing and toys. There are no reports of harm caused by DINP in commercial products.

Despite this track record of safety, the National Environmental Trust, Greenpeace, Physicians for Social Responsibility and other activist groups petitioned the CPSC in November 1998 to “ban polyvinyl chloride from all toys and products intended for children five years of age and under and to issue a national advisory on the health risks that have been associated with PVC toys and products.”

The ostensible reason for the requested ban — we’ll get to the real reason later — was the alleged risk of liver and kidney damage to children exposed to DINP by mouthing PVC toys.

In December 1998, the CPSC released the results of a preliminary study of DINP concluding, “few, if any, children are at risk of liver or other organ toxicity from mouthing teethers, rattles, and other PVC toys that contain DINP.”

Still, the CPSC said further study was desirable, and convened a special panel to study DINP in toys.

The special panel’s three-year review concluded, “there may be a DINP risk for any young children who routinely mouth DINP-plasticized toys for 75 minutes per day or more. For the majority of children, the exposure to DINP from DINP-containing toys would be expected to pose a minimal to non-existent risk of injury.” The panel also concluded DINP posed no risk of cancer or reproductive and developmental harm.

CPSC staff then conducted a behavioral observation study to better quantify DINP exposure to children.

One hundred sixty-nine children between the ages of 3-36 months were studied by trained observers for two hours on each of two days. The average daily mouthing time of soft plastic toys for children 12-24 months of age (the age group with the highest mouthing time) was 1.9 minutes per day — well below the 75 minutes per day that the special panel indicated might be of concern.

CPSC staff also conducted a hypothetical “worst-case” analysis involving pacifiers, which have the highest mouthing times of any toys. The staff assumed pacifiers contained DINP — they currently do not — and that the pretend-DINP migrated out of the pacifiers at the same extremely low rate as observed in soft plastic toys.

In this worst case analysis, even at the 99th percentile of exposure, the acceptable daily intake of DINP for a child would not be exceeded.

The staff concluded, “Since children mouth other products even less than they mouth toys and dermal penetration is expected to be minimal, [we] do not believe they would pose a risk to children five years of age and under.”

The irony of the controversy is that the Greens aren’t really concerned about DINP or children’s health at all. The attack on DINP is simply a tactical ploy to advance the Greens’ broader war against the element chlorine — a key ingredient in the production of innumerable consumer products, including PVC.

The Greens previously have tried unsuccessfully to scare the public about other PVC ingredients. They try these roundabout attacks because the direct assault on chlorine has failed.

The Greens have wanted to ban the industrial use of chlorine since at least 1994. They nearly convinced the Clinton administration to support a legislative proposal to that effect.

But even the activist-friendly Clintonites realized the foolhardiness of banning chlorine.

About 12 million tons of chlorine are produced in North America annually for use in manufacturing other important chemicals, pharmaceuticals and plastics; pulp and paper bleaching; and drinking water purification and wastewater disinfection.

Chlorinated drinking water is generally acclaimed as one of the greatest advances in public health of the 20th century.

A chlorine ban would risk public health and cost consumers more than $90 billion per year for alternative products and process — with no guarantee of equivalent performance or quality, according to the Chlorine Chemistry Council.

When the Greens filed their November 1998 petition to ban PVC in toys, Newsweek headlined its story, “Vinyl Ducky, Out of Lucky.” An updated headline based on 5 years of review might read, “Vinyl’s ducky, Greenies yucky.”

Steven Milloy is the publisher of JunkScience.com, an adjunct scholar at the Cato Institute and the author of Junk Science Judo: Self-defense Against Health Scares and Scams (Cato Institute, 2001).