Booker: BBC’s hidden ‘warmist’ agenda rapidly unravelling

“Since 2006, the BBC has relentlessly promoted the global warming orthodoxy as a pressure group in its own right.”

Christopher Booker writes in the Sunday Telegraph:

The story of the BBC’s bias on global warming gets ever murkier. Last week there was quite a stir over a new report for the BBC Trust which criticised several programmes for having been improperly funded or sponsored by outside bodies. One, for instance, lauded the work of Envirotrade, a Mauritius-based firm cashing in on the global warming scare by selling “carbon offsets”, which it turned out had given the BBC money to make the programme.

Just as this scandal broke, I was also completing a report, to be published next month by the Global Warming Policy Foundation, on the BBC’s coverage of climate change. It ranges from the puffing of scare stories dreamed up by “climate activists”, to BBC reporting on wind farms, often no more than shameless propaganda for the wind industry. Part of the story told in my report is the unhealthily close relationship that developed between the BBC and organisations professionally involved in the “warmist” cause.

Some years back, the BBC adopted a new editorial policy –that the scientific and political “consensus” on climate change was now so overwhelming that it should be actively promoted, while climate sceptics, or “deniers” as the BBC calls them, should be kept off the airwaves.

A key moment in developing the new party line was a “high-level seminar” in 2006, attended by a bevy of top BBC executives. It was organised by Roger Harrabin, one of its senior environmental correspondents, and Dr Joe Smith, a geographer and climate activist from the Open University. They had set up the Cambridge Media and Environment Programme to promote the consensus line on global warming, funded by, among others, the Department for the Environment (then in charge of government policy on climate change) and WWF, one of the leading warmist pressure groups.

For a long time the BBC was remarkably coy about what had transpired at this gathering, but gradually – aided by the Freedom of Information Act – the details were dug out by two diligent bloggers, Tony Newbery of Harmless Sky and Andrew Montford of Bishop Hill. Their submission on it was, however, brushed aside in that dotty BBC Trust report last summer, where Prof Steve Jones recommended that the BBC’s coverage of climate issues should show not less bias but more…

Read Booker’s full column.

Leave a Reply

Your email address will not be published.